Technológie kombinovanej dopravy
Kombinovaná doprava predstavuje množstvo rôznych dopravných technológií, z ktorýchniektoré boli vyvinuté špecificky pre tento spôsob dopravy , ale iné sú len prevzaté zo základných druhov dopráv. Ich rôznymi kombináciami vznikli potom jednotlivé druhy kombinovanej dopravy. Existuje viacero klasifikácií týchto druhov podľa toho, z akého hľadiska je kombinovaná doprava posudzovaná. V každom prípade je však kombinovaná doprava komplexná, to znamená "od dverí k dverám" od odosielateľa k príjemcovi.
-
Nesprevádzaná kombinovaná doprava - je preprava tovaru v intermodálnych nákladových jednotkách postupne viacerými základnými druhmi dopravy alebo manipulovateľné, či nemanipulovateľné nesprevádzané cestné návesy na dopravných prostriedkoch iného druhu dopravy. Napríklad po mori, železnicou a na konečnom úseku k príjemcovi po ceste. Alebo po ceste na počiatočnom úseku, potom po železnici a nakoniec po ceste. Možných kombinácií je však omnoho viacej a zvyčajne sa volia aj podľa miestnych podmienok a technickej vybavenosti.
-
Sprevádzaná kombinovaná doprava - je preprava tovaru v cestných nákladných súpravách, ktoré sú na časti trasy prevážané aj s tovarom železnicou, vnútrozemskou vodnou alebo príbrežnou námornou dopravou. Nepoužíva sa na diaľkových námorných trasách. Celú prepravu na inom dopravnom prostriedku sprevádza vodič cestnej nákladnej súpravy.
- Zámorská kombinovaná doprava - je realizovaná výhradne vo veľkých kontajneroch podľa normy ISO. Je nekompatibilná s Europaletami. Konštruktéri navrhli túto nákladovú jednotku na základe anglosaských mier, ktoré sú založené na stopách a palcoch. Do kontajnera sa nezmestia dve europalety na šírku. Chýba asi 5 cm. Ak sa kontajner napriek tomu nakladá tovarom na europaletách podľa veľkosti kontajnera (20´, 30´, 40´, či 45´) zostáva od 15 do 30 % miesta nevyužitého. Volia sa preto jednorazové americké palety s hranou 1135 mm, voľné alebo iné loženie tovaru (napr.bedne).
- Kontinentálna kombinovaná doprava - je realizovaná všetkými druhmi nákladových jednotiek, ako aj dopravných prostriedkov po ceste, železnici, vnútrozemských vodných cestách alebo príbrežných námorných trasách. Zahŕňa v sebe nesprevádzanú aj sprevádzanú kombinovanú dopravu. Prevláda však loženie tovaru na europaletách a tomu sú plne uspôsobené aj používané nákladové jednotky, ako výmenné nadstavby, či dopravné prostriedky ako manipulovateľné alebo nemanipulovateľné cestné návesy, respektíve celé cestné nákladné súpravy.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |