|
Neexistuje ucelená technická norma alebo právny predpis, či už Slovenskej republiky, Euróskej únie alebo madzinárodná dohoda, ktoré by definovali technické a právne požiadavky na terminál intermodálnej prepravy - kombinovanej dopravy. Tieto požiadavky sa dajú zistiť len z jednotlivých čiastkových technických noriem, právnych predpisov alebo medzinárodných dohôd, ktoré riešia jednotlivé časti alebo skupiny, z ktorých sa skladá terminál.
Pri výstavbe a prevádzkovaní intermodálnych terminálov to funguje potom tak, že pri projektovaní, konštrukcii a výstavbe je ponechaná sloboda voľby autorovi terminálu s výnimkou častí popísaných v technických normách a pri jeho prevádzkovaní je potom operátor viazaný len v tých častiach, kde sa platné predpisy zmieňujú alebo nejakým spôsobom vzťahujú aj na terminály. Čiže všeobecné požiadavky vyplývajú z kontextu platných technických noriem, právnych predpisov alebo medzinárodných dohôd.
Ostatné požiadavky vyplývajú potom už len z optimalizácie konštrukcie a prevádzky alebo obchodných zvyklostí, z ktorých vyplývajú požiadavky na prevádzku, či konštrukciu.
|
Rámcové podmienky pre ideálny terminál intermodálnej dopravy je možné popísať nasledovne:
- Dĺžka železničných koľají na nakládku a vykládku 750 metrov.
- Dĺžka prístavišťa minimálne 110 metrov.
- Hĺbka prístavišťa pre ponor 2,80 metra, žiadúce až pre ponor 3,50 metra.
- Manipulačné zariadenia schopné spracovať akúkoľvek normovanú a zavedenú nákladovú jednotku intermodálnej dopravy (ISO kontajnery, výmenné nadstavby, manipulovateľné návesy).
- Stopercentná záloha manipulačných zariadení.
- Nosnosť manipulačných zariadení taká, že dokážu spracovať akúkoľvek intermodálnu nákladovú jednotku. Odporúčania výrobcov sú na 40 až 42 ton na závesnom zariadení (spreader a klieštiny).
- Kapacita terminálu nastavená tak, aby mohol byť ucelený vlak kombinovanej dopravy (600 až 750 metrov) alebo plavidlo vnútrozemskej plavby spracované do 1 hodiny a cestné nákladné vozidlá na rozvozy nečakali viac ako 20 minút.
|
Vo všeobecnosti platí, že dopravná infraštruktúra je dostupná a použiteľná za rovnakých podmienok pre všetkých. V príslušnej legislatíve Európskej únie sa však pri intermodálnych termináloch rozlišujú dve kategórie intermodálnych terminálov a to podľa spôsobu použitia. Ak sa jedná o intermodálny terminál, ktorý má vlastník pre vlastnú potrebu, nevzťahuje sa na neho regulácia. Ak však ponúkne svoje služby viacerým záujemcom, musí dodržovať pravidlá. Zjednodušene je možné popísať pravidlá na jej používanie takto:
- Ak intermodálny terminál slúži alebo môže potenciálne slúžiť viac ako jednému operátorovi intermodálnej prepravy, jeho služby musia byť poskytované nediskriminačne a transparentne pokiaľ neexistuje iná trhová alternatíva.
- Základné služby intermodálnych terminálov musia byť poskytované za rovnakých podmienok všetkým, ktorí o to prejavia záujem a splnia nevyhnutné technické podmienky prístupu ku kombinovane doprave - intermodálnej preprave.
- Rovnaké ceny pre všetkých za rovnaké alebo porovnateľné výkony služieb a rovnaké zľavy z cien pre všetkých za rovnakých podmienok.
- Poradie obsluhy tak, ako prichádzajú požiadavky a vylúčenie uprednostnenia na základe subjektívnych rozhodnutí.
- Bezpodmienečná ochrana údajov z prepravných dokladov. V žiadnom prípade nesmú byť poskytnuté tretím osobám, čiže musia dodržiavať tzv. obchodnú neutralitu.
- Služby intermodálnych terminálov by mali byť účtovne a organizačne oddelené od služieb poskytovania prepravy. Organizačné a inštitucionálne oddelenie nie je povinné.
|
Trochu iný pohľad na využívanie infraštruktúry ako takej, vrátane dopravnej a jej rámci aj infraštruktúry intermodálnej prepravy - kombinovanej dopravy ponúka právo na ochranu hospodárskej súťaže. V tomto práve je definované tzv. unikátne zariadenie a podľa jeho chrakteristiky je možné zaradiť do tejto kategórie aj terminál intermodálnej prepravy - kombinovanej dopravy. Zjednodušene by sa dali charkterizovať povinnosti vlastníka terminálu takto:
- Zákaz vynucovania neprimeraných cien za služby intermodálneho terminálu.
- Zákaz uplatňovania rozdielnych podmienok pri poskytovaní služieb intermodálneho terminálu.
- Zákaz podmieňovania služieb intermodálneho terminálu aj inou službou.
- Zákaz zneužitia ekonomickej sily na obmedzenie hospodárskej súťaže.
- Zákaz odmietnutia služby intermodálneho terminálu záujemcovi, ktorý si plní zmluvné podmienky.